maandag 5 december 2011

Neem je teddy beer mee naar kantoor!

Vorige week las ik dat teddy beren een positief effect kunnen hebben op volwassenen. Na even zoeken ontdekte ik een artikel van Harvard. Uit onderzoek daar is gebleken dat teddy beren ervoor zorgen dat mensen zich anders gaan gedragen.

Valsspelen?
In een psychologisch experiment verdeelden de onderzoekers de deelnemers in twee groepen. De coverstory van het experiment was dat de deelnemers voor een marketing onderzoek producten moesten beoordelen. De ene groep beoordeelde verschillende soorten paperclips en de andere groep verschillende soorten teddyberen. Vervolgens moesten de deelnemers een spel spelen, waarbij ze tegen een zogenaamde tegenspeler (computer) moesten spelen. In het spel konden ze geld verdienen, wanneer ze vals speelden (door te liegen) konden ze nog meer geld verdienen. Wij hebben ook een keer een dergelijk onderzoek gedaan en je staat er versteld van hoe makkelijk mensen vals spelen. Maar teddyberen bieden een uitkomst! Uit het onderzoek bleek dat het aantal valsspelers in de 'teddyberen groep' 20% minder vaak vals speelde dan de controle groep. Teddy beren maken van ons dus een beter mens, maar hoe?

Priming
Waar denk jij aan als je aan teddyberen denkt? Grote kans dat je ze associeert met kinderen. De onderzoekers denken dan ook dat de manipulatie met teddyberen bij de proefpersonen het concept "kinderen" heeft geactiveerd. In een woordentaak bleken deelnemers die geprimed waren met teddyberen ook sneller in het invullen van woorden als “onschuld”. Waarschijnlijk hoeft dit niet alleen met teddyberen te werken, maar ook met een speelgoedauto of speen bijvoorbeeld. Dus zou het nu slim zijn om morgen allemaal onze teddybeer mee naar kantoor te nemen?

In de praktijk
In het filmpje dat ik hieronder heb geplaatst vraagt de interviewer aan de onderzoeker wat we nu in ‘the real life’ kunnen met deze bevindingen: moeten we overal teddyberen gaan plaatsen? De onderzoeker legt uit dat ze ook nog een correlationeel onderzoek (samenhang tussen variabelen) hebben gedaan. In een enorme database vonden ze samenhang tussen de aanwezigheid van kinderdagverblijven (prime met kinderen) en het gedrag van bedrijven. Bedrijven waarbij zich vijf of meer kinderdagverblijven in een straal van 2 mijl bevinden geven meer aan goede doelen. Ze hebben daarbij vanzelfsprekend rekening gehouden met alle mogelijke storende variabelen, bijvoorbeeld: grootte, leeftijd en bevolkingsdichtheid. Dat is interessant, maar nog geen toepassing die wij kunnen gebruiken. Hoewel ze het nog niet specifiek met andere variabelen hebben onderzocht, noemde de onderzoeker nog wel een interessante manier. Het lettertype Comic Sans wordt volgens haar vaak geassocieerd met kinderen. Als idee noemde ze dus om dat lettertype te gebruiken (in een mail/uitnodiging/notitie) als je wil dat mensen meer prosociaal reageren. Leuk om een keer een experimentje mee te doen!

Hieronder heb ik het filmpje van het interview met de onderzoeker geplaatst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten