woensdag 21 december 2011

Impulsaankopen

Ik weet niet of het perse een vrouwending is, maar wij vrouwen staan toch wel bekend om onze impulsaankopen als het kleding betreft. Volgens cijfers van het Nibud besteden vrouwen zelfs gemiddeld €1200,- per jaar aan deze impulsaankopen. Ik was echter altijd erg trots op het feit dat ik niet tot deze groep behoorde; mijn garderobe werd zorgvuldig gepland. Tot een week geleden...

Goede deal
Tijdens het speuren op internet (geen tijd voor de stad), kwam ik een hele goede deal tegen: een broek afgeprijsd van €300,- naar €50,-. Had ik een broek nodig? Welnee! Was het een goede deal? Tuurlijk. Dus zonder er verder bij na te denken, verdween de broek in mijn online shoppingbag. Een paar dagen later lag de broek op de mat.

Ondertussen had ik al een beetje spijt van mijn aankoop. Het was niet zomaar een broek, nee het was een witte broek opgeleukt met verfspatten. God weet wat me bezielde; misschien was ik iets te veel geïnspireerd door de verbouwing waar ik nog steeds middenin zit...

Schaarste
Maar meer waarschijnlijk was de oorzaak de geringe beschikbaarheid: er was nog maar één broek beschikbaar en toevallig ook nog in mijn maat. Kortom: een nu-of-nooit deal. Het principe van schaarste was dus volop aan het werk. En ik trapte er volledig in! Dit terwijl ik weet dat schaarste één van de sterkste principes is; een principe waarbij je stopt met nadenken en oergedrag de overhand neemt. We willen niet beperkt worden in onze keuzevrijheid, dus kopen we dat ene item toch maar wel.

Anker
Naast schaarste was er ook nog sprake van een ander effect, namelijk het anker dat gesteld werd. Omdat de broek eerst €300,- kostte, had ik een hoog bedrag als anker. Als de broek dan maar €50,- blijkt te kosten, voelt het bijna alsof de broek gratis in je schoot geworpen wordt. Wie slaat zo’n deal nou af?!

Ik was voor het gemak maar even vergeten dat ik nog steeds €50,- moest betalen voor iets dat ik eigenlijk helemaal niet nodig had. Mijn reflectieve systeem -het systeem dat het impulsieve systeem in toom kan houden door bewuster een afweging te maken- faalde dus compleet.

Nooit meer
Terwijl ik dit schrijf, draag ik mijn verfbroek echter met verve. Ik zie de humor er wel van in en stiekem hoop ik dat ik zo herinnerd word om de komende sale periode geen ondoordachte aankopen meer te doen. Ik laat jullie in januari weten of het is gelukt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten