maandag 29 augustus 2011

Laat iemand anders iets positiefs over jou zeggen!

Laatst vroeg iemand: “Zijn jullie echt goed in wat jullie doen?”. Natuurlijk zijn we goed! Ik kan genoeg argumenten of voorbeelden geven die dit standpunt ondersteunen, maar toch merk ik dat het altijd ongemakkelijk is zo’n vraag te beantwoorden. Je voelt je meteen zo’n opschepper. Ook als anderen vol trots vertellen hoe goed ze zijn, merk ik dat ik dit meteen in twijfel trek. Eigenlijk ga ik er dan vaak vanuit dat het vast allemaal niet zo positief is als diegene mij wil laten geloven. Nu kan je over jezelf zeggen hoe goed je bent, maar misschien is het wel effectiever (en prettiger voor jezelf) om dit door anderen te laten doen.

In een sollicitatiebrief

Gelukkig ben ik niet de enige die het irritant vind, als iemand vertelt hoe goed hij of zij is. Uit onderzoek komt dit ook naar voren. In een onderzoek kreeg de ene groep een sollicitatiebrief te lezen waarin de sollicitant zichzelf als zeer bekwaam en vaardig beschreef. De andere helft kreeg een referentiebrief van de leidinggevende van de sollicitant te lezen, inhoudelijk dezelfde brief. Waarschijnlijk raad je het al, de lezers van de referentiebrief waren enthousiaster over de sollicitant, dan de lezers van de sollicitatiebrief. Het subject van de referentiebrief werd bekwamer en minder vervelend bevonden. Blijkbaar vat men de referentie op als een soort bewijs: als iemand anders het zegt, zal het wel waar zijn!

Op een datingsite
Niet alleen in een sollicitatie setting is het nuttig om een referent in te schakelen; ook in een meer sociale setting blijkt dit principe te werken. In eenzelfde soort onderzoek kreeg de ene groep deelnemers een contactadvertentie te lezen waarbij iemand zichzelf beschreef als een leuke, gezellige m/v. De andere helft kreeg dezelfde advertentie te lezen, maar deze was geschreven door een goede vriend van de m/v. Wederom zagen de onderzoekers hier dat de contactadvertentie geschreven voor een goede vriend een stuk beter beoordeeld werd dan de zelf geschreven advertentie. Een handige tip als je bijvoorbeeld actief bent op een datingsite!

Hoe verklaren we dit?
Zoals ik van mezelf ook weet, bekijken we uitspraken die mensen over zichzelf doen met de nodige achterdocht. We weten van onszelf ook dat we ons soms beter voor willen doen dan we eigenlijk zijn en gaan er dus van uit dat anderen dat ook wel zullen doen. Het oordeel van een derde biedt dus het nodige bewijs. Tijd om referenties te verzamelen dus! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten