maandag 17 oktober 2011

Pas op: als je nadenkt, ga je meer eten!

Het grootste nadeel van een kantoorbaan vind ik dat je de hele dag zit, op een wandelingetje naar de koffieautomaat of een volgende afspraak na, zit je maar te zitten. Voorheen werkte ik 30 uur per week in de horeca, sporten vond ik  dus echt niet nodig. Om geen dikke stijve hark te worden, is het nu toch wel noodzakelijk. Maar nu las ik ook nog een onderzoek dat er nog een nadeel is aan mijn huidige werk: ik denk teveel na…

Nadenken
Uit Canadees onderzoek is gebleken dat mensen die nadenken meer eten dan mensen die niet nadenken. In een onderzoek kregen deelnemers drie verschillende opdrachten. De eerste opdracht was prettig, ze hoefden niets te doen en mochten lekker relaxen. De tweede opdracht was minder prettig, ze moesten een tekst lezen en daar vervolgens een samenvatting van maken. Deelnemers in de derde groep hadden pas echt pech: zij moesten ingewikkelde taken uitvoeren, waarbij ze hun hersenen flink moesten laten kraken. De volgorde was willekeurig en verspreid over verschillende dagen. Na afloop van de taak stond voor de deelnemers een buffet klaar waarvan ze een half uur lang mochten eten wat ze wilden. De eerste groep die lekker gerelaxt had bleek beduidend minder voedsel tot zich te nemen dan de groep die moesten nadenken. Het verschil met de groep die een tekst moest samenvatten was ongeveer 200 calorieën en met de ‘heavy thinkers’ 250 calorieën. Dat is toch al gauw het verschil tussen wel of geen mars eten…

Lichamelijke reacties
In alle condities zaten de deelnemers op een stoel en werd hun hartslag, bloeddruk en hormoonlevels gemeten. De deelnemers in de nadenk condities bleken hogere cortisol levels en meer variatie in glucose en insuline te hebben wat wijst op meer stress. Dit leidt volgens dit onderzoek tot meer directe voedselinname. Hoewel dit onderzoek bij een zeer kleine groep is afgenomen (14 vrouwen, withinsubject), neem ik toch het zekere voor het onzekere… Ik stop meteen met nadenken en ga even de benen strekken!

2 opmerkingen:

  1. Interessant stuk! Mijn eerste gedachte was dat als je hersenen zich meer inspannen, ze ook meer energie verbruiken. Daarna vroeg ik mij meteen af of dit op zo een korte termijn al een significant verschil kon opleveren. Doen ze daar ook uitspraak over in hun onderzoek?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik het goed begrepen heb (zonder biologische achtergrond), zorgt nadenken ervoor dat de hormoonlevels (glucose) veranderen. Hoe meer je nadenkt, hoe meer glucose je verbruikt, waardoor het lichaam reageert: 'balans herstellen --> eten'. Tussen de twee nadenk condities hadden de onderzoekers wel verschil verwacht, het is nu dus nog onduidelijk of het uitmaakt hoe zwaar de nadenk taak moet zijn of dat het puur nadenken vergeleken met niets doen is. Een belangrijke kanttekening is wel dat het meer een pilot studie is gezien de kleine groep met enkel vrouwen. Maar toch interessant, zeker nu we allemaal meer achter onze computer zitten... ;-)

    Als je interesse hebt in het artikel, je kunt het hier downloaden: http://www.psychosomaticmedicine.org/content/70/7

    BeantwoordenVerwijderen