donderdag 12 mei 2011

Het belang van een goede website?

Internet heeft mijn leven een stuk efficiënter gemaakt. Zocht ik eerst in verschillende steden als een idioot naar dat ene perfecte truitje, nu bestel ik het lui vanachter mijn computer. Geen zaterdagen opofferen om te gaan shoppen en nooit meer ellenlange wachtrijen bij pashokjes. Om van koopzondagen nog maar te zwijgen. Halleluja!

Speurwerk
En niet alleen bij het shoppen gebruik ik internet, ook voor het kopen van bijvoorbeeld een IPad. Welk model wil ik, wat zijn de voor- en nadelen en welk abonnement past het best? Als een ware neuroot heb ik alles al uitgezocht. Wanneer ik dan eindelijk in de winkel ben, hoeft de verkoper de IPad alleen maar aan te reiken en voor me af te rekenen.

Beïnvloeding
En aangezien ik niet de enige ben die het zo aanpakt, is het voor winkels steeds moeilijker om het koopproces te beïnvloeden. Kon ik bij mediamarkt eerst ingepakt worden door de mooie verhalen van verkoopmedewerkers, nu troef ik ze af met al mijn kennis vergaart via het internet. Eigenlijk heb ik de keus al gemaakt voordat ik ook maar een voet in de winkel zet.

Koopbeslissing
Voor een winkel betekent dit dat ze andere manieren moeten bedenken om de koopbeslissing nog te beïnvloeden. De website speelt daarbij een belangrijke rol. Sommige bedrijven hebben dit heel goed begrepen en zetten het principe van sociale bewijskracht volop in. Zo kom ik regelmatig winacties tegen waaraan ik deel kan nemen door op de like-button van facebook te klikken. Easy does it. Maar tegelijkertijd zien al mijn contacten wel dat ik dat ene bedrijf positief beoordeel. Heel slim, vooral omdat wij ons gedrag met name afstemmen op vrienden en bekenden. Er is zelfs een social media site in het leven geroepen waar je met anderen kunt delen welke kledingstukken je leuk vindt (Ja echt: www.fashiolista.com).

Online adviesproduct
Naast sociale bewijskracht zijn er nog veel meer technieken die websites kunnen toepassen. Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een adviesproduct voor online gedragsbeïnvloeding. We houden jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten