vrijdag 7 december 2012

Hoe ontstaan trends?

Twee jaar gelden had niemand kunnen bedenken dat gympen met een ingebouwde sleehak ooit hot zouden zijn (jep, het is echt zo). Toch zijn ze inmiddels al meer dan een jaar niet meer aan te slepen bij de fashion minded. Hoe dat dan?

De idiotie van fashion
Eigenlijk hebben we geen idee. Soms worden producten enorm gewild waarvan niemand het verwacht en soms zie je een trend geleidelijk ontstaan. Wat ‘hot’ wordt en wat ‘not’, is dus moeilijk te zeggen.

Sommige dingen kun je echter zien aankomen. De hype van broeken met een print zag je bij verschillende designers al steeds meer in de collectie verwerkt, totdat het vorig jaar echt een trend werd. Ook bepaalde fashion designers kunnen bijna niks meer fout doen. Met welk thema ze de modellen ook de catwalk opsturen (lees: Isabel Marant met een western look voor deze winter en een Hawai/Elvis look voor aankomende zomer), het wordt een hit. Kijkende naar deze shows leer je dus al snel wat je het komende seizoen staat de wachten. Maar er zijn ook onverwachte trends: een plastic armband met het uiterlijk van iets van de bouwmarkt, clarks, etc.
 

Het wordt steeds mooier
Kortom: trends zijn grillig en niet altijd te verklaren. Toch is het ook met trends zo dat hoe vaker je iets ziet, hoe leuker het wordt. In de psychologie zien we dit fenomeen onder andere voorbij komen bij onderzoeken naar aantrekkelijkheid, waarbij we gezichten aantrekkelijker vinden naarmate we de gezichten meer zien.

Afhankelijk van de sociale omgeving waarin je je beweegt, ga je dus bepaalde kledingstukken meer zien en leuker vinden. Ik ben zo’n beetje fashion blog verslaafd, dus ik zie nogal wat catwalk plaatjes voorbij komen. Dat beïnvloed wat ik mooi vind. En niet alleen ik, maar alle blog lezers. Bepaalde items zijn bij deze groep dan ook trending die bij andere groepen bij lange na geen trends zijn. Zo zie ik bij mijn ouders weer hele andere trends ontstaan (pap, de blouse mag ook uit de broek hoor ;). Wat ‘in de mode’ is, verschilt dus per groep. Maar voor alles geldt: je moet je er prettig invoelen. Uber hip erbij lopen terwijl het van je afspat dat het niet je ding is, dat wordt nooit een trend!

2 opmerkingen:

  1. Ken je The Tipping Point van Malcolm Gladwell? Die gaat over hoe ideeën, zoals mode, zich verspreiden. Erg goed boek en leest gemakkelijk weg!

    BeantwoordenVerwijderen