vrijdag 30 november 2012

Event: Design for Conversion

Design for Conversion: hoe online je doel te bereiken. Een totaal andere conferentie dan ik gewend was. In plaats van een enorme line-up van sprekers, waren er dit keer drie sprekers die elk een half uur hadden om hun verhaal te doen. En niet de minste: Dan Ariely, Rory Sutherland en Petri Parvinen. Wat gebeurde er in de tussentijd? Een strijd tussen maar liefst 11 teams.

Het begin

Party
Bij binnenkomst begon het al gelijk goed. Een industriƫle ruimte met een enorme discobal, gedimd licht en harde muziek. Toen wist ik: dit gaat geen saaie dag worden waarbij ik alleen maar op mijn luie reet kan zitten. En dat heb ik geweten... De hele dag heb ik gestaan (behalve de half uurtjes dat de sprekers de vloer namen) en dat op hakken van minimaal 10cm. But it was worth it!

Rory: abandon the rules
Rory Sutherland was de eerste spreker. Een Engelsman met geweldig accent. Zijn punt: niet alles werkt op een voorspelbare manier en niet alles kan bereikt worden met het volgen van regels. "The most stupid thing you can do is treat clouds as clocks". Mensen zijn complex; als je het gedrag van mensen wil versimpelen zodat je het kan begrijpen ga je nooit je doel bereiken. "Objectivity doesn't necessarily translate to human happiness". Regels zijn nodig, maar wil je echt tot nieuwe inzichten komen dan moet je leren deze regels ook los te kunnen laten. "Innovation often proceeds not from an idea but from the abandonment of an assumption or a convention".

Links host of the day, Rechts Rory
 
Petri: online is niet hetzelfde als offline
Petri Parvinen volgde. Een man met staartje en hippe bril, perfect sprekend Engels terwijl hij uit Helsinki komt. Hij laat zien dat offline regels niet perse hetzelfde werken als online regels. Moet je offline een net pak aan als je iets verkoopt, online werkt een iets shabby uiterlijk met net iets te veel in de webcam zitten beter (doet ons aan onze moeders denken die ook altijd ietwat klungelig te veel naar voren leunen als ze eindelijk eens skypen). "Every strategy should boil down in value created engagement." Aldus @iskandr die hem quote op twitter. En het meeste belangrijke punt dat hij maakte: een goed idee is niet alleen een verzameling van technieken en regels.

Dan: our future selves are perfect
Tenslotte volgde Dan Ariely. Hij legde uit dat wij in de toekomst perfect zijn, maar dat we in het heden lang niet altijd de beste keuze maken. "Our future selves are perfect". Nadeel is dat we natuurlijk nooit in de toekomst leven maar altijd in het nu en dat we continu blootstaan aan verleidingen. Hoe zorg je ervoor dat we in het nu toch de meest verstandige keus maken? Dan Ariely zocht de oplossing voor een persoonlijk probleem door iets onplezierigs te koppelen aan iets plezierigs. Dan had injecties nodig om te voorkomen dat hij in de toekomst Hepetities C zou krijgen door een verkeerde bloedtransfusie. Wanneer hij nu drie keer in de week zichzelf injecteerde was er een kans om dat te voorkomen. Het probleem: hij werd zwak, ziek en misselijk van die dingen. Zijn oplossing: 's ochtends naar de videotheek een lading films inslaan, 's avonds de injecties nemen en op play drukken.

Teamwork
Naast de inspirerende sprekers, was zeker de samenwerking met het team een perfecte aanvulling. Doordat je nu in teams van 9 mensen met 2 teamcaptains (Mischa Coster en Bas Wit, team 4 rocked!) samen een oplossing voor een case moest bedenken, leerde je op een heel ander niveau nieuwe mensen kennen. Niks achterover leunen en oppervlakkige netwerk gesprekjes.  


Links the winning team, rechts onze brainstorm

Grootste leerpunt wat ik uit deze dag heb gehaald? Het gaat niet om cijfertjes alleen (ook wel measurbation genoemd op de conferentie) en ook niet om een opsomming van technieken. Vooral goed kijken naar het doelgedrag dat je voor ogen hebt en houdt er rekening mee dat wij mensen niet logisch redeneren; don't mistake clouds for clocks.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten