donderdag 23 augustus 2012

Hoe armer, hoe onaardiger?

In Londen is recent een onderzoek gedaan naar altruïsme. Hoe? Door 300 brieven verkeerd te bezorgen en af te wachten hoeveel brieven er uiteindelijk wel op het juiste adres arriveerden (een methode voor het eerst gebruikt door Stanley Milgram -van het  bekende Milgram experiment- in de jaren 60). Een verkeerd bezorgde brief opnieuw versturen naar het juiste adres, is een handeling die moeite kost maar niks oplevert. Welke mensen doen dit vaker; welke mensen zijn altruïstisch? 


Wat zou jij doen?
Zou jij de moeite nemen de brief opnieuw te versturen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet altijd doe. Ik moet er toch moeite voor doen en bovenal: ik moet het niet vergeten. En aangezien ik vergeetachtig ben, is de kans groot dat de brief uiteindelijk bij het oud-papier terecht komt. 

Arme wijken onaardig
Hoewel, misschien is mijn vergeetachtigheid niet het probleem. Misschien is mijn adres het probleem en moet ik upgraden naar het Gooi. Uit het onderzoek bleek namelijk dat mensen uit een rijke wijk vaker de brief opstuurden dan mensen uit een arme wijk. 87% van de brieven die verkeerd bezorgd waren in de rijke wijken arriveerden uiteindelijk op het juiste adres, in tegenstelling tot 37% van de brieven uit de armere wijken. Een upgrade naar een rijke wijk is dus wat ik nodig heb om mijn 'altruïstische zelf' naar boven te krijgen...

De verklaring
Maar waarom is er een verschil tussen de wijken gevonden? Zijn mensen uit arme wijken echt zo onaardig, doen ze dan helemaal niets voor de medemens? De onderzoekers verwachten dat mensen in arme wijken, wat achterdochtiger zijn door de hogere mate van criminaliteit en daardoor een verloren brief wat minder snel oppakken en opsturen. Wat denk jij? Klinkt dit als een plausibele verklaring of denk je dat er iets anders aan de hand is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten