dinsdag 19 juni 2012

Voetballers aan een eco product? Het kan!

Eco producten, wat klinkt dat toch onaantrekkelijk. Het doet je denken aan die types met geitenwollensokken die niet met beide benen op de grond staan. Zonde! Hoe krijg je dat soort producten dan toch aan de man? Om te beginnen door het niet zo te noemen...


Sneu broodtrommeltje   
Ik heb weleens de neiging om een beetje de idealist uit te hangen en kan me enorm druk maken om lekkende kranen en afval dat niet gescheiden wordt. Hoewel ik dus best groen ben, vind ik het wel te ver gaan om als volwassene zo’n sneu broodtrommeltje mee te nemen naar het werk. Daar heb ik zo’n sterke ‘not cool’ associatie bij, dat doe ik niet. Maar nu ontdekte ik vorige week de Lunchskins (http://www.lunchskins.com/). Herbruikbare boterhamzakjes, die door Oprah herself aangeprezen zijn en daardoor natuurlijk een hit zijn in Amerika. Dit is trouwens het principe van autoriteit bij uitstek: “Als Oprah het zegt, is het zo”. Nu kocht ik dat zakje meteen (niet door Oprah, dat las ik later pas), verleid door de leuke roze print en mijn groene motivatie. Maar zoals ik al zei ik ben een beetje een idealist, hoe werkt het bij de massa?




Hoe krijg ik mijn vriend aan de Lunchskin?
Laat ik eerst klein beginnen, hoe krijg ik zo’n ecoproduct aan ‘mijn’ man? Dat is al lastig genoeg dacht ik zo. Hij heeft namelijk eerder weerstand tegen eco en groen dan dat hij er iets voor zou doen. Maar ineens zag ik een Lunchskin met voetbalprint: perfect! En voetbal-minded als hij is, het was een schot in de roos. De volgende dag propte hij enthousiast zijn brood in de Lunchskin. Nu werkt hij bij een bedrijf dat sportkleding verkoopt, dus ook in de kantine sloeg het in als een bom. Een van zijn collega’s, een fanatiek supporter van Go Ahead Eagles, plaatste het zelfs op de fansite (zie: kowet.nl).

En waarom werkt dit nou wel?
Deze mannen zullen niet onder de indruk zijn van Oprah, dus dat kan het niet zijn. Wat hier volgens mij de truc is, is dat het leuk is en bij ze past. Eigenlijk wil ik het woord niet gebruiken, omdat het de laatste tijd te pas en te onpas in de politiek gebruikt wordt, maar dit heeft te maken met: framing. Hoe breng je de boodschap? Als ik had geopperd om voortaan een recyclebaar eco lunch zakje te gaan gebruiken, was ik zeker weten uitgelachen. Daar was mijn vriend ook niet mee naar z’n werk gegaan. Maar met een voetbal ding (zeker in EK tijd) natuurlijk wel. Als er op een gegeven moment zelfs lunchzakjes zijn voor je eigen voetbal club kan het helemaal een hit worden! Eco producten: leuker kunnen we het wel maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten