maandag 19 maart 2012

Placebo: ons brein bepaalt het effect!

Jaren geleden heeft iemand mij verteld dat het roze pilletje (Ibubrofen) een stuk sterker is dan de witte (Paracetamol). Geen idee of het waar is en het ligt natuurlijk ook aan de soort die je pakt, maar ik ben ook niet van plan om het verder uit te zoeken. Als ik namelijk een keer een pijnstiller nodig heb en ik neem zo'n roze pil, dan heb ik ook het gevoel dat het werkt. Dit is weer een mooi voorbeeld van een trucje van ons brein: het placebo effect.

Placebo
Een placebo is een nep medicijn dat eruit ziet als een normaal medicijn, maar geen werkzame stoffen bevat. In het filmpje hieronder wordt het effect van een placebo helder uitgelegd en ondersteund met cijfers uit wetenschappelijk onderzoek. Leuk om te zien hoe ons brein ons voor de gek houdt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten