donderdag 22 maart 2012

Een verbouwing (van een jaar...)

Vorig jaar rond deze tijd werd ik samen met mijn vriend voor het allereerst in mijn leven huiseigenaar. En ja, ik beken: ik voelde me best wel stoer. We hadden namelijk niet zomaar een huis gekocht, nee wij tikten een regelrechte bouwval op de kop.

Ik maakte een optimistische planning: rond de zomervakantie moest alles klaar zijn. We deden veel zelf en mijn vader besloot ook bijna al zijn vrije tijd in het huis te stoppen. Maar rond de zomervakantie was het nowhere near klaar...

Waar ging het mis?
De vakantie van een maand naar Amerika (die al geboekt was voordat we het huis kochten, zo decadent zijn we nou ook weer niet),  deed niet veel goeds. Ook het mooie weer en mijn plotselinge enthousiasme voor het hebben van een tuin hielpen niet bepaald mee.

Ik schaam me bijna om het te moeten zeggen, maar we zijn nog steeds niet klaar. Hoe kan het toch dat ik zo optimistisch was met de planning; waar ging het mis?

Plenty of time
Psycholoog John Lynch van Duke University deed onderzoek naar dit fenomeen waaraan hij zelf ook ten prooi viel: "Sure I'm busy today, but by next month I'll have plenty of time." Herkenbaar? Doordat we onze toekomstige vrije tijd overschatten, zijn we geneigd in te gaan op tijdrovende taken die later pas uitgevoerd hoeven te worden. Diezelfde tijdrovende taken wijzen we echter af wanneer het ons op korte termijn wordt gevraagd.

Naast een verkeerde inschatting van hoeveelheid vrije tijd, schatten we ook verkeerd in hoeveel tijd bepaalde taken ons kosten. Dit heet de ‘planning fallacy’. Zelfs al had ik een keer eerder in mijn leven een huis verbouwd, dan nog was de kans groot geweest dat ik het verbouwen van een huis zou onderschatten. Ongeacht onze ervaring met een taak, blijken we de benodigde tijd, de kosten en de risico’s te laag in te schatten.

Een verklaring
Hoe kan dit? Je zou toch verwachten dat we op den duur wel leren van onze overschatting... De originele verklaring van Kahneman en Tversky legt uit dat wij plannen met het meest optimistische scenario in ons hoofd, daarbij nemen wij onze eerdere ervaring met soortgelijke taken niet mee.

Een andere verklaring is dat wij fouten bij anderen neerleggen en dingen die goed gaan bij onszelf (self-serving bias). Dus die uitloop van een eerdere verbouwing kwam door die ene bouwvakker, dat zal ons deze keer niet overkomen. Hierdoor wegen wij de eerdere ervaringen niet objectief genoeg mee, als we deze al meenemen. Dit alles gecombineerd met het feit dat we niet gedetailleerd genoeg plannen, leidt tot een optimistische bias in onze planning. Een bias die trouwens weg lijkt te vallen wanneer we geheel anoniem een planning moeten maken. De indruk die we willen maken, blijkt dus ook mee te spelen.

Een planning.
Gelukkig heb ik al lange tijd geleden een ‘einddatum’ voor de verbouwing laten varen, ik zie wel wanneer we klaar zijn. Maar als ik volgend jaar nog steeds niet klaar ben, dan eet ik mijn schoen op!

2 opmerkingen:

  1. òkee mooi verhaal maar je wil wel een hoop verklaren zeg ....
    ken je de anekdote (gehoord of gelezen tijdens een cursus time management!) van de grote glazen pot!??
    er was eens een dusdanig glazen pot in een lokaal vol met studenten, de leermeester deed er 10 grote keien in en vroeg daarna, ; is de pot vol? jahoor zei (in dit verhaal althans) bijna iedereen ; de pot is vol

    toen pakte de leraar een bak met kleine stenen en leegde die al schuddend in de pot waardoor de kleine stenen op de lege plaatsen terecht kwamen...., isdie nu vol? vroeg hij, en de meesten zeiden lachend, ja nu wel
    toen pakte hij een hoeveelheid grint en schudde dat er ook bij....
    isdie nu vol?? en men dacht weer jahoor
    toen pakte hij een hoeveelheid zand en mixte dat er weer bij
    isdienu vol??
    tenslotte pakte hij een fles water en goot dat er ook bij totdat de pot bijna overliep,!
    en nu is hij vol, zei de leraar!
    maar wat is nu de lering die we hier uit halen vroeg hij.... en een ijverige student zeide, ach leermeester (Haha ja in mijn anekdote zeiden ze dat echt;)) de les is volgens mij; ook al denk je dat de pot vol is , dus de tijd , in de cursus timemanagement, op is...... ook al is die vol er kan altijd nog wat bij.....???

    neen zeide toen de leraar;
    als je zou beginnen met een andere volgorde van in de pot doen dan zou het helemaal niet kunnen wat ik nu heb verteld, dus begin de dag met de grote dingen en niet zoals heel veel mensen, met de makkelijke kleine .....want anders past het echt niet!! tjaja!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha mooi verhaal, ik zal er bij stilstaan in de toekomst!

      Verwijderen