vrijdag 10 februari 2012

Pas op: zelfcontrole kan even opraken!

Gister kwam ik helemaal ijskoud thuis, nadat ik op de fiets boodschappen had gedaan. Ik had boodschappen gedaan met flinke honger (nooit doen), dus moest veel moeite doen mezelf te beheersen om niet alle lekkere dingen mee te graaien. Toen ik echter thuis kwam, pakte ik alsnog een doos zoenen (neger mogen we niet meer zeggen) en voor ik het wist had ik er drie weggewerkt... Dit deed me denken aan het filmpje wat ik een hele tijd geleden op deze blog plaatste: het marshmallow experiment. Blijft een leuk filmpje om te zien, dus voor de liefhebbers hieronder nog een keer.



Volwassenen en chocolade koekjes
Een soortgelijk experiment is ook gedaan bij volwassenen. Proefpersonen werd gevraagd om voor het onderzoek een paar uur niet te eten. Bij aanvang van het experiment mochten ze plaatnemen aan een tafel met twee schalen. In de ene schaal zaten chocolade koekjes en in de andere schaal radijsjes. De ene groep kreeg geen beperkingen opgelegd en mocht van beide schalen pakken. De andere groep mocht alleen van de radijsjes pakken en moest zich dus beheersen om geen chocoladekoekjes te eten. De laatste groep had daar best moeite mee en zocht, net als sommige kinderen in het Marshmallow experiment, de grenzen op door wel aan de koekjes te ruiken. Wel wisten alle volwassen proefpersonen zich te beheersen, ze aten niet van de koekjes.

Hoe lang houden ze vol?
Hierna begon deel twee van het experiment. De proefpersonen werden naar een kamer gebracht waar ze zogenaamd een intelligentietest moesten doen door puzzels op te lossen. Echter, zoals vaker in dit soort onderzoeken, bleek de puzzel onoplosbaar. De vraag van de onderzoekers was dus hoe lang de proefpersonen door zouden zetten om de puzzel op te lossen. Proefpersonen die zich in het eerste deel moesten beheersen, gaven gemiddeld al na 8 minuten op. De groep die zich niet had hoeven beheersen had blijkbaar meer controle over; zij stopten pas na gemiddeld 20 minuten! Hieruit blijkt dus dat onze zelfcontrole niet onuitputtelijk is. Om jezelf te helpen is de beste tip dus om geen ongezonde dingen in huis te hebben, zodat je bij een moment van zwakte niets kunt vinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten