woensdag 29 juni 2011

Bitches aan de top?

En dan heb je jaren gestudeerd en is het zover: de allereerste werkdag. Ondanks dat ik het prima had gevonden om nog jaren door te studeren (de vrijheid he), keek ik uit naar deze dag. Eindelijk begon mijn carrière dan echt! Ik had al visioenen van het kopen van een huis, dure kleding en een auto. Jaja, als ware carrièrevrouw zou ik de top halen. Yiehaa!

Niets houdt mij tegen
Met een euforisch gevoel liep ik mijn kantoor binnen (mind you, ik had een eigen kantoor). Het kantoor was helemaal leeg, klaar om ingericht te worden. Op een krantenkop na die iemand heel attent achter had gelaten. Ik kan me de exacte zin niet meer herinneren, maar het was iets van de strekking “aardige vrouwen maken geen carrière”. 

Kijk, daar was ik het toen dus helemaal niet mee eens. Verontwaardigd heb ik die krantenkop van de muur getrokken en in de eerste de beste prullenbak gegooid. Ik zou wel eens laten zien dat ook aardige vrouwen de top kunnen halen!

Of toch?
Maar later moest ik nog vaak aan die krantenkop denken. Vooral één specifieke situatie vergeet ik nooit meer. Het ging om een presentatie die al een tijdje op de planning stond voor een aantal hoog genoteerde managers. Hoewel het een belangrijke presentatie was, koos ik ervoor om de presentatie af te zeggen. Ik had namelijk onverwachts een crematie. Helaas was een vrouwelijke manager het daar niet bepaald mee eens. Het was dan heel jammer voor me dat er iemand overleden was, maar die presentatie moest en zou doorgaan.

Het meeste vreemde aan deze hele situatie: niet de manager zelf maar haar secretaresse moest me hierover informeren. Een alleraardigste secretaresse die zich kapot schaamde voor haar baas… Je begrijpt: ik ben naar de crematie gegaan. Een paar dagen later belde een mannelijke manager op om zich te verontschuldigen. Tja, en toen begon ik toch wel een beetje te twijfelen. Kunnen aardige vrouwen eigenlijk wel aan de top komen?

It’s a mens world
Gelukkig kwam ik vandaag het verlossende antwoord tegen: ook aardige vrouwen kunnen carrière maken (pfieuw!). Uit onderzoek van professor Paula Nicolson blijkt namelijk dat vrouwen vaak het idee hebben dat ze mannelijke eigenschappen moeten vertonen, maar dat ze succesvoller zijn als ze hun vrouwelijke eigenschappen omarmen en inzetten. Kijk, dat geeft hoop. Als nu alle vrouwen aan de top over dit onderzoek geïnformeerd worden, moet het wel goed komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten