woensdag 16 maart 2011

Vrolijk in de lente


Vanmiddag ging ik zonder jas de straat op, dat was iets te optimistisch, maar feit is: de eerste lentestraaltjes hebben zich weer laten zien. Het lijkt wel of we meer energie hebben en iedereen aardiger is: “Lekker weertje he?”. Op zo’n eerste lentedag ligt de wereld aan je voeten en kan je alles aan. Dat was wel anders op mindere dagen… Een gezondere drugs om in een positieve gemoedstoestand te raken kan ik me niet bedenken.

Naar stemming is veel onderzoek gedaan.
Het effect van stemming wordt onderzocht in een zogenaamd ‘onderzoekslab’.Dat klinkt spannender dan het is. Studenten moeten een aantal uur per jaar deelnemer aan experimenten, dus melden zich een paar keer per jaar bij het 'lab'. Deze bevindt zich in een uithoek van de Universiteit met allerlei verschillende kamertjes waar vaak slechts een tafel, een stoel en een computer staan. Maar soms heb je geluk en mag je naar een kamer die ingericht is als gezellige zithoek. Je neemt plaats op een bank en kijkt een stukje van een film. “Dat is makkelijk verdiend”, denk je dan…

Stemming manipuleren
Om de deelnemers in een bepaalde stemming te krijgen maken onderzoekers gebruik van filmmateriaal. Ik weet nog goed dat ik een hartverscheurende scène uit de film Sophie’s Choice moest kijken. In het concentratiekamp moest Sophie de onmogelijke keuze maken tussen haar zoon of haar dochter: Wie mocht er blijven leven? In welke stemming ik ook binnen was gekomen, na deze film voelde ik me behoorlijk rot. Achteraf bleek dat een andere groep juist een hele vrolijke film had gezien, waardoor zij juist vrolijk waren.

Waar is dat goed voor?
Door stemming te onderzoeken weten we bijvoorbeeld dat humeur invloed heeft op wat mensen onthouden uit een bepaalde boodschap. Mensen met een opgewekt humeur onthouden meer positieve elementen uit een boodschap en mensen met een negatieve stemming juist meer negatieve elementen. Dat verklaart waarom we in een slechte bui vooral horen wat we verkeerd hebben gedaan en niet opmerken dat iemand ons een compliment maakt. Of dat ik het weerbericht in de lente vaak te optimistisch opvat en iets te vroeg zonder jas naar buiten ga…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten