maandag 19 september 2011

Eet jij ook altijd popcorn?

Altijd wanneer ik naar de bios ga, kan ik me met moeite inhouden om er geen popcorn bij te bestellen. Meestal mislukt dat en is er aan het einde van de film -binnen no time -een bak doorheen gegaan. Wat eigenlijk best vreemd is, aangezien ik normaal gesproken altijd voor chocolade kies (verder eet ik heel gezond hoor ;).

Associaties
Maar waarom laat ik de chocolade eigenlijk links liggen? Volgens onderzoekers van de University of Southern California, is mijn eetgedrag afwijkend omdat ik een sterke associatie heb tussen de situatie ‘bioscoop’ en het gedrag ‘popcorn eten’. Bijna automatisch ontstaat er een hunkering naar popcorn wanneer ik een bioscoop binnenstap.

Bah
Op zich niet erg, ware het niet dat de smaak van de popcorn geringe invloed op mijn eetgedrag blijkt te hebben. Volgens de onderzoekers van bovengenoemde universiteit zou ik evenveel oude vieze popcorn eten als lekkere verse popcorn. Net zoals de meerderheid van hun proefpersonen, waarbij de ene helft oude popcorn kreeg en de andere helft verse popcorn. Echt? Ja, echt. Mensen die regelmatig popcorn eten in de bioscoop, blijken geen onderscheid te maken tussen oude popcorn en verse popcorn; van beide eten ze evenveel. Mensen die echter nauwelijks popcorn eten wanneer ze in de bioscoop zijn, maken wel onderscheid. Zij eten beduidend minder van de oude popcorn.

Tip
Nu heb ik nog steeds de ijdele hoop, dat ik een uitzondering op de regel ben en mijn eetgedrag wel door de smaak laat beïnvloeden. Maar het kan nooit kwaad om het zekere voor het onzekere nemen toch..? Daarom ga ik de volgende keer met mijn niet-dominante hand eten. Dan blijk je namelijk beter op te moeten letten, met als gevolg dat je jezelf niet automatisch volpropt. De tip van de week zou ik zeggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten