vrijdag 29 juli 2011

Het middel tegen overgewicht?

Een maand geleden ben ik op vakantie geweest naar Amerika, een dagje Disneyland California mocht daarbij uiteraard niet ontbreken. Het was een topdag: alle jeugdherinneringen van Disneyland Parijs kwamen terug en naast de attracties was er nog genoeg te zien... Nooit eerder zag ik zoveel mensen met overgewicht op 1 dag. De langste rij waar ik in stond, was de rij voor de lunchtent. Ik heb mijn ogen uitgekeken!

OMG
In het begin dacht ik nog dat er idioten achter de kassa van de lunchtent zaten, totdat ik opving wat iedereen om me heen bestelde. Een extraverte vrouw met nogal wat overgewicht was eerder -tegen haar al even slanke vriendinnen- aan het klagen dat ze een salade eten zo sneu vond. Alsof je jezelf ontzag van de echt leuke dingen in het leven. Nou, daar kon ik nog wel inkomen. Maar toen ze ging bestellen, viel mijn mond open. Vier hamburgers (!!), twee friet, een enorme cola en nog wat troep zoals taart. En nee, dit ging ze niet delen. Ze moest 60 dollar afrekenen puur voor haar eigen lunch. Absurd!

Persoonlijkheid & overgewicht
En toen ik vandaag een artikel las over de relatie tussen overgewicht en persoonlijkheidstrekken moest ik meteen weer aan haar denken. Wat blijkt namelijk: impulsiviteit is de grootste voorspeller van overgewicht. Gezond eten en genoeg bewegen zijn gedragingen die niet in lijn liggen met impulsiviteit. Nee, dan pak je lekker waar je zin in hebt en klinkt een avondje film kijken een stuk beter dan hardlopen. Het resultaat: mensen die op een persoonlijkheidstest in de bovenste 10% van impulsiviteit scoorden waren gemiddeld 10 kg zwaarder dan mensen die in de onderste 10% scoorden. Ook risicozoekers en cynische competitieve mensen zijn gevoeliger voor overgewicht. Zorgvuldige mensen bleken juist wat slanker dan gemiddeld te zijn.

Interessant voor een nieuwe dieetmethodiek, wellicht kan deze afgestemd worden op zwakkere eigenschappen van degene die wil gaan lijnen. Helaas moet er nog heel wat meer onderzoek plaatsvinden totdat het zover is, maar ik vind het in ieder geval veelbelovender klinken dan een ‘eet-alleen-maar-eieren’ dieet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten