woensdag 24 november 2010

Humor in reclame werkt!

Kennen jullie nog die reclame van Rolo, die met die olifant? Hij blijft leuk om te zien, maar is zo'n grappige reclame nu ook effectief? Wetenschappelijk onderzoek geeft ook antwoord op deze vraag. Voordat je het antwoord krijgt, vraag ik je eerst iets te doen:

 
Klem een pen tussen je tanden.
Zorg er daarbij voor dat je lippen de pen niet raken. Zitie? Goed, houden zo. Deze houding zorgt ervoor dat je je lachspier (zygomatic major) aanspant. Hierdoor ben je waarschijnlijk positiever over deze blog, dan wanneer ik je niet gevraagd had deze pen in je mond te doen. Hoe zit dit? Het aanspannen van je lachspier, leidt tot een positieve activatie in je brein. Je brein weet echter niet dat dit komt door die pen die in je mond zit, maar koppelt het automatisch aan deze blog die je nu aan het lezen bent. 


Evaluatief conditioneren
Je vraagt je misschien af wat deze oefening te maken heeft met het antwoord op de vraag wat het effect is van humor op reclame. Dat zit als volgt. Wanneer je moet lachen om een reclame, dan komt je lachspier in actie. Hierdoor krijgt je brein een seintje dat er iets positiefs is. Er wordt een verband gelegd tussen het positieve gevoel van het lachen en het product in de reclame. Dit noemen we evaluatief conditioneren.

Humorparadox
Mensen hebben dus een positief gevoel bij de reclame met humor. Maar uit het promotie onderzoek van Madelijn Strick (2009) blijkt dat mensen wel het merk van de humorvolle reclame vergeten. Niet handig dus om voor humor te kiezen. Of toch wel? Hier ontstaat wat Strick de humorparadox noemt: mensen vergeten (bewust) het merk, maar kiezen toch voor het product! Onbewust is er dus blijkbaar toch een positieve associatie gelegd met dat product, waardoor mensen er toch voor kiezen. Het is dus niet perse belangrijk dat mensen (bewust) het merk onthouden, het is belangrijk dat mensen gaan lachen, zodat ze uiteindelijk voor jou kiezen.

Humor op de Universiteit
In ons vorige blog (Wetenschap = leuk) lieten we filmpjes zien die de afdeling communicatie van de Radboud Universiteit had gemaakt. Aankomend studenten moesten erg lachen om deze filmpjes. Zoals we nu weten, leidt dit tot een positieve associatie en mogelijk ook de keuze voor deze Universiteit. Je zou zeggen dat de universiteit gebruikt maakt van deze wetenschap, maar helaas... Misschien een idee voor de afdeling communicatie: de volgende keer vraag je het College van Bestuur eerst om een pen horizontaal in hun mond te klemmen...Wie weet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten