Sluit aan bij je doelgroep
Les 1 bij een
campagne is: sluit aan bij je doelgroep. In deze campagne hebben ze dat gedaan
door een filmpje te maken en rappers Sticks en Rio te strikken voor de
campagne. Op de site van de campagne kun je mee doen met een wedstrijd door een
rap te maken over spreekwapens. Aan de inzendingen te zien, slaat dit aan bij
de doelgroep. De inzenders kunnen een ‘steek’-woord kiezen en dat woord in hun
rap verwerken. Slim gedaan, zo ontstaan er allerlei mini campagnes en wordt de
boodschap door leden van de doelgroep verspreid via filmpjes. Dit bevat
meerdere technieken: de inzenders committeren
zich publiekelijk aan de campagne, waardoor de kans groot is dat zij hun
steekwapen inleveren; de rappers zijn een autoriteit
in de doelgroep en geven het goede voorbeeld en als ook andere jongeren (leden
van de ingroup) in de filmpjes het goede voorbeeld geven, is de kans groter dat
de rest ook volgt (sociale bewijskracht).
Schaarste
Vanaf 1 mei zijn
steekwapens wettelijk verboden. De campagne begon een maand voor de deadline en
is vanaf vandaag geïntensiveerd. Hiermee spelen de makers in op het principe
van schaarste: je hebt nog 1 week om je steekwapen in te leveren. Vanuit de
evolutie hebben we geleerd dat we er snel bij moeten zijn als iets schaars is.
Als er weinig voedsel was, moest je zorgen dat je iets scoorde. Bij de
Belastingdienst bleek dit eerder een effectief principe met de inkeerregeling;
mensen met spaargeld op buitenlandse rekeningen kregen de kans om vrijwillig
hun niet opgegeven vermogen te melden en zo een boete te voorkomen. Hoe dichter
de deadline naderde, hoe meer mensen zich meldden bij de Belastingdienst.
Inleveren op het
politiebureau?
In de campagne zit
in mijn ogen een belangrijke fout. Ik begon deze blog met les 1 uit de
communicatie: sluit aan bij de doelgroep. Dat hebben de makers op vele vlakken
gedaan, maar ze hebben volgens mij een fout gemaakt. Wil je gedrag veranderen
en mensen van A naar B krijgen is het belangrijk de omgeving zo in te richten
dat het gedrag makkelijk vertoond wordt. In het boek ‘Switch’ van Chip Heath en
Dan Heath noemen ze het ook wel ‘het pad effenen’. Het doel van deze campagne
is dat jongeren hun steekwapens in gaan leveren. En waar moeten ze dat doen? Op
het politiebureau! Als ik een plek zou moeten noemen waar je deze doelgroep
niet snel zal vinden, is het wel het politiebureau. Sterker nog, ze blijven er
het liefst zo ver mogelijk uit de buurt.
Om in de stijl van
de makers te blijven: daar hebben ze toch wel een ‘steekje’ laten vallen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten