Na een paasweekend waarin we weer heerlijk bourgondisch hebben geleefd is een blog over de meeste geaccepteerde harddrug, alcohol, vast niet misplaatst. Ongeveer 80% van de de Nederlanders geeft aan weleens alcohol te drinken. In 2009 dronken we maar liefst 73 liter bier, 22 liter wijn en vier liter gedistilleerd per persoon. Alcohol wordt gedronken omdat we het lekker vinden, maar ook om onszelf een steuntje in de rug te geven. Als je bijvoorbeeld een beetje onzeker bent op een feestje, kan een drankje wonderen doen. Nu schijn je je ook beter te voelen over jezelf als je gedronken hebt, maar of dat nou zo goed is...
Hoe aantrekkelijk vind je jezelf?
Franse onderzoekers doken de kroeg in en vroegen mensen op een Likertscale (1 heel onaantrekkelijk tot 7 heel aantrekkelijk) aan te geven hoe aantrekkelijk ze zichzelf vonden. Daarnaast namen de onderzoekers een blaastest af om het percentage alcohol objectief te beoordelen. Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe aantrekkelijker de kroegbezoekers zichzelf beoordeelden. Op dit onderzoek valt wel wat af te dingen, want er hebben bijvoorbeeld maar 19 personen deelgenomen. De onderzoekers onderzochten hun hypothese nader in gecontroleerde omstandigheden.
Een filmpje maken
In dit onderzoek werden 94 mannen gevraagd een nieuwe cocktail te testen. De ene helft kreeg te horen dat het een alcoholische cocktail was en de andere helft dacht dat er geen alcohol in zat. Nadat ze de cocktail gedronken hadden, moesten ze een filmpje maken om de cocktail te promoten. Daarna bekeken ze hun eigen opname en beoordeelde ze hun eigen filmpje. Lijkt me best ongemakkelijk, maar deelnemers die dachten dat ze alcohol hadden gedronken waren nog best tevreden het resultaat. Ik zeg met nadruk 'dachten dat ze alcohol hadden gedronken', het maakte namelijk niet uit of er ook daadwerkelijk alcohol in de cocktail zat. De deelnemers die dachten dat ze geen alcohol hadden gedronken beoordeelden zichzelf negatiever ook als ze in feite wel alcohol binnen hadden gekregen.
En anderen?
Dat je als je gedronken hebt positiever bent over jezelf, betekent nog niet perse dat anderen dat ook vinden. Vooral als je echt teveel hebt gedronken kun je er bijna zeker van zijn dat anderen je niet zo positief beoordelen. De filmpjes uit het onderzoek werden achteraf ook door een onafhankelijke jury beoordeeld. De deelnemers die dachten dat ze alcohol hadden gedronken en hun filmpje positief beoordeelden werden door de jury over het algemeen juist niet zo positief beoordeeld. Zoals een andere blogger al zei: Beauty is in the eye of the beer holder... Proost! ;-)
Groupthink en autosuggestie blijven heel eminente fenomen in het sociaal gedrag.De thaumatologie van de autosuggestie speelt een voorname rol in de perceptie en beleving van merken, ware mythes, aannames en hardnekkige wensvoorstellingen die de verlangens voor realiteit nemen.
BeantwoordenVerwijderenMauritz.A. Noppe Menen
Het verlangen is nog steeds de motor van de economie. De voorstellingen en aannames die daarmee gepaard gaan , worden via de marketingcommunicatie geactiveerd en soms gestroomlijnd. U bent wat u consumeert voor sociaal display, ego-drive en identiteitsbeleving.Maar hoeveel positieve én negatieve prikkels filter de prospekt wel uit ? Wie schreef die opmerkelijke bijdrage over ' De witten jassen van de medische maffia ' ?
BeantwoordenVerwijderen