woensdag 22 juni 2011

Tips voor een betere website!

Sinds kort zijn wij toevallig allebei bloeddonor geworden, gewoon omdat we dat belangrijk vonden. Om ons aan te melden bezochten we -als echte 2.0ers- natuurlijk de website. Het is dat we ons stellig voorgenomen hadden bloeddonor te worden, want de site stimuleert dit zeker niet!

Waar gaat het mis?
Wanneer mensen een website ontwerpen, gaan ze er vaak vanuit dat wij hun site goed en aandachtig bekijken; dat we netjes bovenaan beginnen en al lezend onderaan eindigen. Resultaat: te veel tekst.

De werkelijkheid is echter compleet anders. Wanneer wij een website bezoeken, scannen we de pagina totdat we iets tegenkomen dat lijkt op datgene wat we zoeken. Hier zijn volgens Jakob Nielsen (gebruiksvriendelijkheid expert) drie redenen voor: (1) we hebben haast, (2) we hoeven niet alles te lezen omdat slechts een fractie van de site voor ons van belang is en (3) we zijn er goed in. Desondanks bevatten veel sites te veel tekst. Hieronder zie je de site van Sanquin; de site die ons er bijna van weerhield bloeddonor te worden. Hoe aantrekkelijk vind jij de site? Ik gok ook niet zo denderend aantrekkelijk.


Aantrekkelijk of duidelijk?
Hieronder nog een website: dit keer de site van Super de Boer. Zoals je ziet staat er veel minder tekst op de site. Applaus voor Super de Boer! Maar misschien voel je het al aankomen, ook hier is de site niet optimaal. Erger nog: waar ik bij Sanquin de informatie redelijk makkelijk kon vinden, had ik bij deze site grote moeite de openingstijden te achterhalen. Hoe komt het dat ik zoiets simpels niet meteen kon vinden?

Ten eerste staat de link (waar ik de openingstijden kan achterhalen) op een onlogische plek. Ik zocht automatisch rechtsboven naar contactinformatie of informatie over de filialen. Hartstikke fout… Ik moest namelijk in de linker kolom zijn. Vreemd, want deze kolom wordt meestal gereserveerd voor het menu van de site. Maar aangezien het menu bovenaan in het midden staat, nam ik aan dat er in de linker kolom niet zo veel interessants te zien zou zijn.

Het zit 'm in de details
Er is nog een reden waarom de twee onderdelen van het linker menu niet goed functioneren. De gebruikte ‘zoek’ knop, ziet er niet klikbaar uit.  Neem de twee linkse knoppen, welke van de twee ziet er klikbaar uit? Precies, de onderste. Super de Boer heeft echter gebruikt gemaakt van een platte opmaak, een opmaak waardoor wij de knop niet automatisch als knop herkennen. 

Hoewel het geen drama is om even na te moeten denken wanneer je een website bekijkt, is dit iets wat je als bedrijf wilt voorkomen. Elk punt waarover een bezoeker van je website moet nadenken, levert frustratie en vermoeidheid op. Vooral nadelig wanneer je bedenkt dat 48% van de bezoekers niet koopt op het web vanwege de ongebruiksvriendelijkheid van de specifieke site...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten