“Als jij wijn koopt, kies je de wijn dan op basis van het etiket?” Deze vraag legde de vinologe afgelopen zaterdag voor aan de aanwezigen bij een wijnproeverij. Heftig ontkennend schudde de meerderheid het hoofd. De vriendin waarmee ik daar (ook psycholoog) was keek me lachend aan: “Wij weten wel beter he?”. Misschien is het ook wel heel ‘uncool’ om bij een wijnproeverij ervoor uit te komen dat je niet geïnteresseerd bent in de druif of het huis, als het plaatje op de fles maar mooi is. Maar als trouwe volger van deze blog hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen dat het etiket wel degelijk invloed heeft op de keuze die je maakt, maar wist je ook dat je smaak beïnvloed wordt door het prijskaartje aan de wijn?
Ook hier zijn natuurlijk verschillende onderzoeken naar gedaan. Ten eerste blijken mensen überhaupt het verschil tussen een dure en een goedkope wijn niet te proeven. Over het geheel gezien beoordelen proefpersonen de wijnen gelijk. Wanneer mensen echter op de hoogte zijn van de prijs van de wijn, beoordelen ze de wijn anders. Uit een Amerikaans en Zweeds onderzoek kwam naar voren dat vrouwen het prijskaartje mogelijk nog belangrijker vinden dan mannen. Aan 266 deelnemers werd willekeurig twee wijnen voorgelegd: de ene ter waarde van 5 euro, de andere van 40 euro. De ene groep was op de hoogte van de prijs, de andere groep niet. Wanneer de vrouwen in het onderzoek het prijskaartje zagen, bleken ze de dure wijn een stuk positiever te beoordelen dan de goedkopere wijn. Bij mannen werd dit effect niet gevonden.
Activiteit in ons brein
Je zou zeggen dat we toch wel in staat zijn om objectief de smaak van een wijntje te beoordelen? Maar nee… In een ander onderzoek werden proefpersonen gevraagd heel bewust een aantal wijnen op smaak te beoordelen, terwijl hun hersenactiviteit gemeten werd. De prijs van de wijnen liep op van 5 tot maar liefst 90 euro. Wat de proefpersonen niet wisten was dat ze de duurste wijn twee keer proefden, een keer met de werkelijke prijs en een keer met een prijskaartje van 10 euro. Hetzelfde deden ze bij de goedkope wijn (5 of 45 euro). Wanneer de proefpersonen dachten dat ze een dure wijn proefden beoordeelden ze de wijn positiever. In het smaakgebied in de hersenen was echter geen verschil te ontdekken, maar wel in een ander gebied. Bij een dure wijn werd het ‘genotsgebied’ in de hersenen sterk geactiveerd.
Duur is goed!
Duur wordt in de hersenen dus letterlijk geassocieerd met genot! Het gaat er daarbij dus echt om wat je denkt dat je in je glas hebt, als jij denkt dat je een dure wijn drinkt, zal je er meer van genieten dan wanneer je denkt dat het een slobberwijntje is. Een simpele tip dus: Wees niet bescheiden, vertel bij een etentje vooral dat de wijn zeer prijzig was en je gasten zullen dankzij een actief genotsgebied nog meer genieten! Pas trouwens wel op met wijnkenners, zij zullen waarschijnlijk wel degelijk het verschil in aroma’s van de mineralen en de tannines proeven… (jaja, je steekt nog wat op van zo’n wijnproeverij!).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten