Sterke effecten! Nog meer?
Kleur beïnvloedt ook in hoeverre we accuraat zijn bij het inschatten van grootte, lengte en gewicht. Relevant om te weten, bijvoorbeeld bij het maken van intelligentie tests. Als de test op wit papier met zwarte letters is gedrukt, is er niet zoveel aan de hand. Echter, wanneer het voorblad een bepaalde kleur heeft, kan dit je score beïnvloeden. Gebleken is dat we een minder accurate inschatting maken wanneer we een rood blad hebben gezien, dan bij een groen blad. Dus moet je een intelligentie test maken, neem vooral je groene etui mee (baat het niet, dan schaadt het niet!).
Approach en Avoidance
Maar wat doet kleur dan met je? We hebben het op deze blog al eerder gehad over approach en avoidance. Approach betekent dat mensen een toenaderende houding naar iets hebben en avoidance juist een vermijdende houding. Als je iemand wil overtuigen of een product wil verkopen, wil je (meestal) dat mensen een toenaderende houding hebben naar jou of je product. Kleur kan hierbij helpen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen bij de kleur blauw een toenaderende houding hebben en bij rood juist een vermijdende.
Invloed op gedrag
Natuurlijk is er ook onderzoek gedaan naar het effect van kleur op aankoopgedrag. In een experiment in een elektronica zaak onderzocht Bellizzi (1992) dit in de praktijk. Wanneer de zaak blauw gekleurd was, bleven mensen langer en gingen meer mensen over tot aankoop. In de rode zaak waren mensen juist snel weg. Bij de elektronica zaak is dat natuurlijk nadelig, maar het kan ook zijn dat je juist wil bereiken dat mensen snel weg zijn. Zijn er bedrijven die dat willen dan? Nou en of, denk maar eens aan het kleurgebruik (en keuze van meubilair) bij Mc Donalds. Heb jij weleens lekker nagetafeld bij de Mac? Dat is dus ook helemaal niet de bedoeling!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten