Mensen vragen ons vaak of we de hele dag bezig zijn met gedragsverandering. Wat
ze zich dan vaak vooral afvragen is of we hen voortdurend aan het analyseren
zijn, maar wees gerust daar hebben ook wij niet voldoende cognitieve capaciteit
voor. Wat ik wel merk is dat ik me voortdurend bewust ben van technieken en
principes. Een bezoek aan de AH is niet meer wat het
vroeger was. Bij de geur van vers brood denk ik meteen: dat doen ze bewust!
En het rekje met snoep bij de kassa probeer ik uit alle macht te negeren.
Zo
ook het bezoek aan een openbaar toilet: de deur kies ik niet zomaar. Na het lezen van deze blog kun ook
jij niet meer gedachteloos een openbaar toilet betreden vrees ik...
Gedachteloos
Een openbaar toilet bezoek je niet voor je plezier, meestal moet je dan gewoon echt nodig. Je hebt een lange vlucht gehad en het toilet in het vliegtuig is nou ook geen pretje, dus trek je voor de bagageband een sprintje naar het toilet. Eenmaal daar aangekomen wil je zo snel mogelijk zo’n hokje in. Welke kies je? Even ervan uitgaande dat je niet in een lange rij staat en blij bent als er überhaupt eentje vrij is. Misschien heb je er nog nooit over nagedacht, maar het ene toilet wordt vaker gebruikt dan de ander.
Een openbaar toilet bezoek je niet voor je plezier, meestal moet je dan gewoon echt nodig. Je hebt een lange vlucht gehad en het toilet in het vliegtuig is nou ook geen pretje, dus trek je voor de bagageband een sprintje naar het toilet. Eenmaal daar aangekomen wil je zo snel mogelijk zo’n hokje in. Welke kies je? Even ervan uitgaande dat je niet in een lange rij staat en blij bent als er überhaupt eentje vrij is. Misschien heb je er nog nooit over nagedacht, maar het ene toilet wordt vaker gebruikt dan de ander.
De rechterdeur?
Zelf kies ik nooit de rechterdeur, omdat ik ooit gehoord heb dat
mensen een onbewuste voorkeur hebben voor dingen aan de rechterkant. Dit is
onder andere gebaseerd op een onderzoek uit 1977 met panty’s. Er werden vier
identieke panty’s op een rij gelegd, waaruit de deelnemers een gratis panty
mochten kiezen. Slechts 12% koos voor de linker panty, 17% koos de
tweede, 31% koos voor de derde en maar
liefst 40% van de mensen
koos de meest rechtse panty. Wanneer de mensen vervolgens gevraagd
werd waarom ze voor deze panty hadden gekozen, gaven ze argumenten als: ‘deze
voelt zachter’ of ‘deze kleur vind ik mooier’. Dit waren natuurlijk kul
argumenten, omdat de panty’s exact hetzelfde waren. Blijkbaar hadden de
deelnemers een onbewuste voorkeur voor de plek waar de panty lag en verzonnen daar
een reden bij om hun keuze te verklaren. Dit verklaarden de onderzoekers doordat de
meeste mensen rechtshandig zijn en de meeste dingen ook zo gepresenteerd worden.
Uit productonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat we een voorkeur hebben voor advertenties
van mokken met het oor aan de rechterkant. Sinds ik dat hoorde in een college,
kies ik dus liever niet de rechterdeur... Want in dit geval geldt, als de meeste
mensen die kiezen is dat geen goed nieuws!
Of toch het midden?
De meerderheid kiest inderdaad voor de rechter panty, maar een groter
percentage kiest voor de twee middelste panty’s. Ook in een recent (2011) experiment met sokken, blijkbaar een
populair onderzoeksobject, bleken mensen een voorkeur te hebben voor de
middelste sokken vergeleken bij de buitenste.
En jaja, er is ook daadwerkelijk
wetenschappelijk onderzoek gedaan op een openbaar toilet. De onderzoekers
hebben heel simpel gemeten hoeveel toiletpapier er gebruikt werd. Gemiddeld
werd op deze toiletten 25% van de aanwezige rollen verbruikt. Tijden het
onderzoek werd en op de buitenste toiletten 22% en 17% van de rollen gebruikt
en op de middelste toiletten wat meer: 31% en 29%. Dit wordt het centre-stage effect
genoemd. Zoals vaak blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, zijn we eigenlijk
maar luie wezens en kiezen voor de meest makkelijke optie, vaak is dat een van
de middelste.
De eerstvolgende keer dat je nu voor de keuze staat op een openbaar toilet zal deze blog waarschijnlijk even door je gedachten schieten. Ben benieuwd welke deur je kiest, ik ga voor de zekerheid links ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten