Afgelopen week gaven we een tweedaagse workshop. Ontzettend leuk! En tegelijkertijd een enorme eye-opener. Wat bleek: ook deze groep maakte een veel gemaakte fout tijdens onze workshop.
De fout? De neiging om een overdaad aan informatie te geven. Zo werd er geopperd de doelgroep niet alleen op hun plichten te wijzen maar ook op hun rechten. Een erg leuk en attent idee, ware het niet dat het resultaat dat zij voor ogen hadden een document aan regels en wetten was. En wie heeft er zin om zoiets te lezen? Waarschijnlijk niet de marktkoopman die druk bezig is met zijn zaak en ook niet de tandarts die het liefst in de praktijk staat.
Niet alleen bij de groep van de workshop zien we deze denkfout. Ook bij de andere organisatie waar we geadviseerd hebben, zagen we de neiging om vooral informatie te verspreiden. "Zolang men maar weet wat de regels zijn en waarom, komt het wel goed."
Niet alleen bij de groep van de workshop zien we deze denkfout. Ook bij de andere organisatie waar we geadviseerd hebben, zagen we de neiging om vooral informatie te verspreiden. "Zolang men maar weet wat de regels zijn en waarom, komt het wel goed."
Hoe zit het echt?
Helaas! In
de praktijk werkt het heel anders. Heel eerlijk: we zijn verdomd lui.
Wij lezen het liefst helemaal niks. Waarom denk je dat Apple zo populair
is geworden? Omdat hun producten vrij intuïtief te gebruiken zijn
(vooral voor jongere generaties). Wij hebben helemaal geen zin om
ingewikkelde handleidingen te lezen.
Gezond eten? We vinden het allemaal belangrijk, maar daadwerkelijk ongezonde dingen laten staan en genoeg groente en fruit eten is iets heel anders. Er zijn namelijk een hoop obstakels. Groente en fruit zijn niet zo lang houdbaar, vaak zijn er onderweg meer ongezonde dan gezonde producten te verkrijgen, en gezonde producten zijn vaak vrij prijzig. En zolang deze obstakels niet worden weggenomen, kunnen we mensen bestoken met alle informatie die we hebben maar levert dat niks op. Oke, die paar hoog gemotiveerde mensen krijg je wel mee. Maar de meerderheid is niet enorm gemotiveerd zijn gedrag te veranderen. Die meerderheid moet je het makkelijk maken.
Tip voor gedragsverandering
Dus wil je
gedrag veranderen, volg dan deze twee stappen voordat je groots uitpakt
met allerhande ideeën: (1) breng het proces in kaart van hoe de route
van het huidige gedrag is, en (2) bekijk welke obstakels er zijn om het
gewenste gedrag uit te voeren. Pas dan ben je toe aan het gebruik van
technieken (bijvoorbeeld van Cialdini) om mensen te verleiden tot het
juiste gedrag. Succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten