Onderzoek naar de merken KLM, OMO, Pepsi en DSM
Een onderzoeksbureau uit New York deed kwalitatief onderzoek naar storytelling. In het onderzoek werden merken getest en vergeleken met een concurrerend merk. De merken in dit onderzoek waren: KLM, Pepsi, OMO en DSM. In de voormeting werden de merken onder andere gescoord op bekendheid, koopintentie en de mate waarin je het bij anderen zou aanraden. Ook vroegen de onderzoekers naar het imago van het merk. In het onderzoek namen 50 studenten deel aan een zogenaamd gastcollege over de merken. In dat gastcollege werd de techniek storytelling ingezet: over de merken werd een verhaal verteld. In de nameting vroegen de onderzoekers weer dezelfde factoren uit als in de voormeting.
Het effect van storytelling
In de nameting bleek dat het verhaal in het gastcollege ervoor gezorgd had dat de koopintentie om Pepsi te kopen, maar liefst verdubbeld was! Ook OMO werd na het verhaal 33% vaker aangeraden bij anderen en DSM werd 20% populairder om bij te gaan werken. Door het verhaal beoordeelden de studenten KLM maar liefst 76% relevanter voor de maatschappij. Naast deze scores heeft een verhaal ook een belangrijk ander voordeel. Droge feiten en cijfers onthouden we niet, maar een verhaal met emotie blijft hangen. Als het een goed verhaal is, is de kans ook groter dat je er met mensen in je omgeving over praat. Het verhaal wordt onthouden en verspreid. Hoe vaker je verhaal herhaald wordt, hoe groter de uitstraling!
Een voorbeeld
Misschien vraag je je af hoe zo'n verhaal er dan uit ziet. Let maar eens op, veel producten die je koopt daarover ken je een bepaald verhaal of ze geven je een bepaald gevoel. Gisteren nog haalde ik een flesje “Innocent Smooties”. Op het etiket staat een lieflijk plaatje en ook hier hoort een verhaal bij. Hieronder dit merk als voorbeeld:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten