vrijdag 10 december 2010

De mooiste tijd van het jaar

Kerst: een tijd van samenzijn en wereldvrede. Althans, dat doet de reclamewereld ons graag geloven. De meest vredelievende reclames komen door de beeldbuis onze levens binnen (de zeer authentieke reclames van Coca Cola met kersttreinen ontsnapt uit een sprookjeswereld). Helaas is deze zelfde reclamewereld ook erg gehaaid...

Het mooiste cadeau
Ken je de Furby nog? Dat lieve diertje met de grote ogen waar alle kinderen helemaal wild van waren? Juist. Hoewel de Furby zelf erg schattig oogde, zijn de makers zeer gehaaide zakenmensen. Rond de tijd dat kinderen hele verlanglijstjes opstelden voor de kerst, zetten zij een grote marketing campagne in. Je kunt wel raden waar alle kinderen op hoopten tijdens het uitpakken van de cadeaus. Tot dusver geen vuiltje aan de lucht; kinderen willen iets, ouders gaan het halen. Maar hier komt het: toen alle ouders op zoek gingen naar een Furby was deze ineens compleet uitverkocht. En dan voel je je lullig als ouder...

Overcompenseren
Een schuldgevoel bleef dan ook niet uit en de ouders kochten veel meer cadeaus dan ze van te voren van plan waren. Daarnaast deed het principe van schaarste zijn werk. Doordat er nog maar enkele Furby's waren, werd deze steeds populairder.
Maar we zijn er nog niet: na een decembermaand met zielige huilende kindertjes brak januari aan. Normaal gesproken een slechte maand voor speelgoedfabrikanten, maar niet voor deze fabrikant. De Furby was namelijk ineens weer volop verkrijgbaar (uiteraard geheel tegen de verwachting van de fabrikant in). En wat doe je dan als ouder? Je komt je belofte na en haalt alsnog de - inmiddels zeer populaire - Furby. 

Wanneer iets dus plotseling uitverkocht is voor de kerst, ben je bij deze gewaarschuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten